Begravelse i regi av Unitarforbundet

Å ta farvel med en av sine kjære er sårt og vondt.

Et levd liv er over og man skal hedre mennesket som er gått bort og følge den til siste hvilested.

Uansett når et familiemedlem dør er vi kanskje ikke helt forberedt på alt det praktiske som må ordnes i sammenheng med dødsfallet. Det kan være en vanskelig prosess å både gjennomgå sorg og samtidig ordne, og ta stilling til alle spørsmål som vil komme.

Familien kan få den meste av hjelpen ved å kontakte et begravelsesbyrå. De kan ta hånd om alle de praktisk gjøremålene, og de kan gi råd og veiledning. De har lang og god erfaring fra alle typer begravelser og alt som skal ordnes av papirer i tilknytning til et dødsfall

Men det kan også være godt å få hjelp til det følelsesmessige og tanker man har etter et tap av et familiemedlem eller en god venn. Det kan være godt å snakke om det som er skjedd og hva som nå skal skje.

Det finnes ingen oppskrift på hvordan man skal takle sorg. Det eneste måtte være å bruke tid. Tiden før en begravelse oppleves gjerne kort og man føler nok ofte at man ikke får tid til denne sorgen midt i alle avgjørelsene som skal taes. Unitarforbundet ønsker å følge dere i prosessen og er behjelpelige både med sorgsamtaler og forberedelsessamtaler til begravelsen.

Minnestund og gravlegging skal skje med respekt for avdødes religion eller livssyn.

Hos oss i Unitarforbundet får dere anledning til å ta avskjed, slik dere mener hedrer på beste måte  det mennesket som er gått bort. Sammen med Unitarprest lager familien en seremoni som skal handle om mennesket og det levde livet. En begravelse skal være i tråd med ønsket til den avdøde og vi skal takke og minnes – gjennom personlig tale og musikk. I Unitariske begravelser får dere lov å velge musikk og tekster etter eget ønske, både religiøst og ikke-religiøst.

Vi skal sammen dele sorgen – men også gleder over alt den avdøde ga til sin familie og venner. Det skal være lov å både gråte og le, holde rundt hverandre og ta et verdig farvel til et kjært medmenneske og venn. I ettertanke og med verdighet.

En takk til det levde livet.